Interesting Facts

Image of Newspaper Doctored to Show ‘President Gore’ Headline

Share this:


Quick Take

President Donald Trump’s marketing campaign pushed an altered picture of a Washington Times entrance web page to solid doubt on the 2020 election calls made by information shops. The newspaper by no means ran the purported entrance web page, declaring Al Gore the winner of the 2000 election.


Full Story

Numerous information shops known as the 2020 election for former Vice President Joe Biden on Nov. 7 after their projections confirmed that he had locked in additional than the required 270 electoral votes to win the presidency.

But President Donald Trump has refused to concede, and his marketing campaign is pursuing authorized challenges to the outcomes. In the meantime, marketing campaign officers have been saying that the media’s name on the race shouldn’t be trusted.

The day after Biden declared victory, a Trump marketing campaign official shared a purported entrance web page of the Washington Times on social media to counsel that newspapers printed entrance pages prematurely declaring Democrat Al Gore the winner of the 2000 election.

But the picture, which has been broadly unfold by others on social media, is fabricated.

The picture exhibits a Nov. 8, 2000, Washington Times entrance web page with the daring headline: “PRESIDENT GORE.” Beneath it’s a picture of Gore taking an oath (which was taken throughout his 1993 inauguration as vice chairman).

After Tim Murtaugh, the Trump marketing campaign’s director of communications, tweeted the picture and a photograph of it plastered round marketing campaign headquarters — as “a reminder that the media doesn’t select the President” — the Washington Times publicly debunked the declare.

“Those photos have been doctored,” the newspaper responded in a tweet. “The Washington Times never ran a ‘President Gore’ headline.”

Murtaugh subsequently deleted his tweet.

Others on Twitter dug up the true entrance web page of the newspaper from that day in 2000, which really declared “President Bush” the winner.

As readers possible know, Bush gained the presidency after securing a victory in Florida by a margin of solely 537 votes. Though some networks initially known as the state for Gore, they then pulled that decision again on election evening, earlier than projecting Bush the winner after which rescinding that.

The U.S. Supreme Court weeks later put an finish to recount efforts by Gore, ending the race.

Editor’s word: FactCheck.org is one among a number of organizations working with Facebook to debunk misinformation shared on social media. Our earlier tales might be discovered right here.

This truth examine is offered at IFCN’s 2020 US Elections FactChat #Chatbot on WhatsApp. Click right here for extra.

Sources

Bauder, David. “Networks Try To Explain Blown Call.” Associated Press. 8 Nov 2000.

Biography of Vice President Al Gore.” Clinton White House. Accessed 9 Nov 2020.

Dunleavy, Jerry (@JerryDunleavy). “Here is the fake version shared by @TimMurtaugh & plastered all over Trump campaign HQ vs. what the @WashTimes headline actually looked like.” Twitter. 7 Nov 2020.

Elving, Ron. “The Florida Recount Of 2000: A Nightmare That Goes On Haunting.” NPR. 12 Nov 2018.

Jackson, Brooks. “The Florida Recount of 2000.” FactCheck.org. 22 Jan 2008.

The Washington Times (@WashTimes). “Those photos have been doctored. The Washington Times never ran a ‘President Gore’ headline.” Twitter. 7 Nov 2020.





Source hyperlink

Comment here