Economy

Public Radio Group Criticizes New York Times Over ‘Caliphate’ Correction

Share this:


Nearly a month after The New York Times introduced that the 2018 podcast “Caliphate” didn’t meet its journalistic requirements, a public radio affiliation has accused The Times of committing moral lapses in its efforts to make amends.

The Public Radio Program Directors Association, which represents executives at public media shops throughout the nation, despatched a letter of criticism on Monday to The Times’s audio division. It was signed by executives at 26 public radio stations that carry The Daily, the favored Times podcast hosted by Michael Barbaro.

In mid-December, an Editors’ Note in The Times laid out the journalistic issues in “Caliphate,” a 12-part sequence that sought to make clear the Islamic State. In the word, The Times stated it had given an excessive amount of credence to the false or exaggerated account of one of many podcast’s most important topics, Shehroze Chaudhry, a Canadian who claimed to have taken half in Islamic State atrocities. On the day the word was revealed, Dean Baquet, the manager editor of The Times, gave an apologetic audio interview to Mr. Barbaro that was connected to “Caliphate” as a 13th installment. Mr. Baquet described the issues as “an institutional failing,” saying the podcast’s errors shouldn’t be blamed on “any one reporter.”

In its letter, the general public radio affiliation questioned why The Times didn’t disclose, as a part of the audio interview with Mr. Baquet, that Mr. Barbaro was in a romantic relationship with Lisa Tobin, an government producer of “Caliphate.” The letter additionally criticized Mr. Barbaro for sending messages to reporters, together with journalists at NPR, that attempted to affect their protection of The Times’s dealing with of the misguided reporting in “Caliphate.”

“We feel Barbaro’s actions are in direct conflict with our ethical guidelines and they call his general credibility into question,” the letter stated.

The letter additionally took concern with The Times’s personnel selections in regards to the co-hosts of “Caliphate,” the investigative reporter Rukmini Callimachi and the audio journalist Andy Mills.

After the correction, Mr. Baquet stated Ms. Callimachi had been faraway from protecting terrorism and worldwide conflicts, a prestigious beat by which she had received a lot of journalism awards over greater than a decade.

Shortly after the Editors’ Note was revealed, Mr. Mills served because the visitor host of an episode of The Daily. The letter stated the choice to reassign Ms. Callimachi “while giving greater visibility to her white male counterpart” recommended that The Times was not doing sufficient to ensure equal therapy of its staff.

The letter continued, “We respectfully request that The New York Times acknowledges and takes responsibility for these lapses in judgment and takes steps to remedy them now and in the future.” Among those that signed the letter had been program administrators and station managers at public radio stations in Washington, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle and Washington.

Mr. Barbaro and Mr. Mills declined to remark. Sam Dolnick, an assistant managing editor of The Times who oversees the audio group, replied to the affiliation on Tuesday in a letter made out there by a Times spokeswoman.

Mr. Dolnick wrote that Mr. Barbaro “deeply regrets” having despatched personal messages to journalists who lined the “Caliphate” correction, including that Times editors “have discussed their expectations with him going forward.”

Mr. Dolnick defended The Times’s resolution to not disclose Mr. Barbaro’s relationship with Ms. Tobin as a part of the interview with Mr. Baquet. “This was an audio version of our Editors’ Note, not an accountability interview, which Dean had already given to NPR,” Mr. Dolnick wrote. “With that understanding, we did not see a need to make reference to Michael’s relationship with Lisa Tobin.”

Mr. Dolnick expressed remorse over Mr. Mills’s stint as a Daily visitor host. “The timing of that episode was a mistake and sent an unintended signal that undermined the gravity of the ‘Caliphate’ Editors’ Note,” he wrote.

In the weeks for the reason that “Caliphate” correction, individuals who labored with Mr. Mills earlier than he joined The Times in 2016 have made complaints on social media about his conduct towards ladies within the office and in social settings.

Accounts of his conduct had been described in a 2018 article in New York Magazine’s The Cut about office issues on the New York public radio station WNYC, the place Mr. Mills beforehand labored. He has additionally been a spotlight of latest articles in The Washington Post and NPR.

Radiolab, the WNYC podcast the place Mr. Mills labored earlier than becoming a member of The Times, issued a press release on Jan. 7 to deal with the latest complaints. “We hate that this happened and we apologize to those we failed,” Radiolab stated within the assertion. “At the time, show leadership initiated a response from WNYC to address Andy’s behavior, but it didn’t happen fast enough and it didn’t do enough.”

The public radio affiliation’s letter described Mr. Mills as “someone with a history in public radio.” In his reply, Mr. Dolnick wrote, “You also referenced allegations of Andy Mills’ misconduct, which we take very seriously. We thoroughly review all complaints received, and will take any appropriate corrective action.”

Abby Goldstein, the president and government director of the Public Radio Program Directors Association, stated she wrote the letter after station executives had contacted her with issues. The complaints involving The Daily, which is carried by roughly 200 public radio stations nationwide, had come extra from folks working in public radio than from listeners, she added.

“Where the feedback is coming from in most cases is within our own industry — staff, board, donors,” Ms. Goldstein stated. “Staff more than anything. Stations feel we have a big responsibility to staff.”



Source hyperlink

Comment here